Hoe zorg je voor meer gasten in jouw horecazaak

Meer gasten naar jouw horecazaak trekken, zorgen dat ze meer besteden en dat ze het zo naar hun zin hebben dat ze nog eens terugkomen. En niet te vergeten: dat ze doorvertellen hoe leuk het in jouw zaak is. Dat doet promotie van je horecazaak. Maar hoe doe je dat op een goede manier? 

Het is helaas meestal niet zo dat de gasten in de rij staan als jij je deuren voor het eerst opent. Daarvoor zul je toch echt wat meer moeten doen: marketing. En promotie van jouw zaak in het bijzonder. Dat kun je natuurlijk op verschillende manieren doen. 

Online marketing in de horeca 

Natuurlijk heb je een aantrekkelijke website met informatie over je menu, openingstijden, locatie en contactgegevens. Ook maak je gebruik van social media en plaats je regelmatig foto’s en video’s van jouw gerechten en de evenementen. Vergeet ook niet om de sfeer, beleving en het interieur uitgebreid uit te lichten in jouw foto’s en video’s. Want een aantrekkelijk interieur en een fijne sfeer zorgt voor mooie beelden op jouw website en social media. Stem de terrasmeubels en parasols af op jouw huisstijl en zorg voor een warm en uitnodigend geheel. 

Daarnaast is het verstandig om een Google bedrijfsprofiel in te richten, zodat je goed zichtbaar bent in de lokale zoekresultaten en dat de basic informatie snel te zien is als men jouw horecazaak op zoekt. 

Wil je jouw online marketing naar een hoger niveau tillen, dan is het schrijven van blogs over relevante onderwerpen een goed idee. Denk aan verhalen over nieuwe gerechten en waar het idee of de ingrediënten vandaan komen, over kooktechnieken of evenementen. Anno 2024 is video wel echt een must. Daarom zijn korte video’s waarin je nieuwe gerechten introduceert of een kijkje achter de schermen geeft, al gauw succesvol. De blogs en video’s kun je vervolgens als content gebruiken op je social media. 

Ga je nog een stap verder, dan hebben we het over SEO en SEA. Met SEO kun je jouw website optimaliseren voor zoekmachines, waardoor jouw website beter gevonden wordt op de zoekwoorden die jouw doelgroep graag gebruikt. Denk aan relevante zoekwoorden zoals ‘restaurant Leeuwarden’ of ‘vegan café Amsterdam’. SEA omvat betaalde advertenties in zoekmachines zoals Google, waarbij je gericht adverteert op specifieke zoekwoorden en op die manier meer bezoekers naar je website trekt. 

Horecazaak marketing op traditionele wijze

Reuring zorgt ook in dit online tijdperk nog steeds voor interesse. Dus zorg dat er iets gebeurt in of bij jouw zaak. Denk aan evenementen, thema-avonden, live muziekavonden of kookworkshops. Deze evenementen kun je online aankondigen, maar je kunt ook op traditionele wijze flyers uitdelen, posters ophangen en samenwerken met andere lokale bedrijven om gasten naar jouw zaak te trekken.  

Het plaatsen van advertenties in lokale kranten is ook een traditionele manier van marketing. Andere offline marketingmogelijkheden zijn radioadvertenties, posters, het sponsoren van evenementen of lokale sportclubs, billboards en abri’s en proeverijen. Hoe leuk is het om mini hapjes uit te delen op drukke plekken, waardoor potentiële gasten alvast kunnen proeven van jouw geweldige creaties. Dat moet ze wel over de streep trekken om bij jou te reserveren! 

Marketing door gasten voor gasten 

Hoewel online en offline marketing fantastisch werken, wordt al jouw inzet onderstreept als tevreden gasten zélf gaan vertellen over hun ervaring in jouw horecazaak. Mond-tot-mondreclame is ouderwets, maar werkt nog altijd perfect. Want als jouw ouders, beste vriend of de buurman een goede aanbeveling geven, dan wil je dat toch ook eens proberen? Zorg daarom altijd voor uitstekende gastvrijheid en service, zodat jouw gasten graag vertellen over hun ervaring in jouw zaak. 

Ook kun je gasten vragen om online een recensie achter te laten, bijvoorbeeld via jouw Google bedrijfsprofiel. Op die manier kan hun positieve ervaring andere online geïnteresseerden overhalen om zelf jouw zaak te bezoeken. 

Door traditionele promotietechnieken te combineren met online methoden, kun je een breed publiek bereiken en je horecazaak op verschillende manieren onder de aandacht brengen. 

Heb je advies nodig over het creëren van sfeer en beleving in jouw horecazaak? Wil je weten hoe je het perfecte plaatje kunt neerzetten? Neem contact met ons op want wij adviseren je graag. 

GEWIJZIGDE OPENINGSTIJDEN MAGAZIJN

Let op: vanaf heden gelden andere openingstijden voor ons logistieke centrum.

– op werkdagen van 8.00 uur tot 16.00 uur
– op zaterdagen van 9.00 uur tot 11.30 uur

Wij verzoeken u vriendelijk om bestellingen binnen deze tijden af te halen. Bij voorbaat hartelijk dank!