Okido is uit het hedendaagse Nederlandse horecalandschap niet meer weg te denken, maar dat is natuurlijk niet altijd zo geweest. In deze blog vertellen we over het begin van Okido, over de ontwikkelingen die we de afgelopen jaren hebben doorgemaakt, hoe we zijn gegroeid en wat de plannen voor de toekomst zijn.
Okido door de jaren heen
Okido in de kinderschoenen
In 2005 kwam Okido van de grond, toen het bedrijf werd overgenomen van de toenmalige eigenaar. We waren toen nog gevestigd in Joure, maar na een paar jaar verhuisden we naar het industrieterrein van Heerenveen. Hier was meer ruimte en het ligt pal naast de snelweg A7; een ideale locatie om als bedrijf te groeien. En groeien is precies wat we deden (en nog steeds doen).
Tijd voor verandering
Het begon allemaal met een klein kantoor, een showroom en een enkele opslaghal. Maar toen werd er een drastische verandering doorgevoerd, die een grote impact op de levensloop van Okido zou hebben: we besloten om voor het overgrote deel van het assortiment geen zaken meer te doen met tussenhandelaren, maar om direct bij de fabrikant in te kopen. Deze ommezwaai zorgde ervoor dat we kosten konden besparen, groter konden inkopen en onze producten derhalve tegen lagere prijzen konden aanbieden. Dit leverde echter wel één ‘probleem’ op: er was niet genoeg ruimte om een grote voorraad op te slaan. Gelukkig begonnen de zaken zo goed te lopen, dat we in staat waren om te verbouwen.
Bouwen, bouwen, bouwen
Allereerst kwam de Outlet tot leven in 2012. We waren met zijn allen nog aan het bijkomen van de economische crisis en er was veel behoefte aan goedkope meubels. Het outlet-concept was hot en daar speelden we op in. De outlet werd onze plek om restpartijen meubels met korting te verkopen en zo ook weer ruimte te creëren voor nieuwe voorraad. Een win-win situatie dus, waar we vandaag de dag nog steeds van genieten. De outlet is onlosmakelijk aan Okido verbonden en dit zal nog lang zo blijven.
Door de komst van de Outlet en het steeds groeiende aantal klanten konden we er in 2016 niet omheen: we waren onszelf weer ontgroeid. Met onze toenmalige opslagcapaciteit was het onmogelijk om tegen de grote vraag naar ons meubilair op te boksen. De aannemer werd gebeld, met als resultaat de geboorte van een nieuwe opslaghal naast de outlet. Inmiddels zijn we opnieuw aan het verbouwen: deze meest recente opslaghal wordt voorzien van een extra verdieping, zodat onze opslagcapaciteit wederom vergroot wordt. Zo kunnen we in ieder geval weer een tijdje vooruit. Hieronder zie je een actueel overzicht van onze panden.
Groot geworden door onszelf te blijven
In het begin, toen we met een paar man in een kantoor zaten, moesten we het hebben van onze spontaniteit en ons cowboygedrag, zoals we het zelf graag noemen. Gewoon eens honderd van die gekke stoelen inkopen en kijken waar het schip strandt. Toegegeven, soms pakte het niet uit zoals we hoopten, maar daar hebben we van geleerd.
Deze manier van zaken doen hebben we ondanks onze groei grotendeels in stand gehouden. Natuurlijk ontkom je niet aan het structureren van je bedrijf: op een gegeven moment loop je tegen zaken aan die je ogen openen en die je aanzetten tot actie. Het opstellen van een duidelijke rolverdeling, het creëren van verschillende afdelingen en het digitaliseren van bepaalde processen zijn hier voorbeelden van. Maar diep van binnen zit nog steeds die cowboy die zijn gevoel volgt en zich door niets of niemand laat vertellen wat hij wel en niet moet doen. Dat is een waarde die we bij Okido vasthouden, ongeacht onze bedrijfsgrootte.
Voor ieder wat wils
Het feit dat we deze eigenschap koesteren, is één van de belangrijkste redenen dat we zo’n breed assortiment horecameubilair kunnen voeren, waarmee we in de behoeften van zo veel verschillende soorten klanten voorzien. Waar het in 2005 begon met wat simpele stoelen die je bij wijze van spreken alleen in een bruin café neer zou zetten, hebben we ons in de loop der jaren gericht op allerlei verschillende soorten horecabedrijven: hotels, restaurants, cafés, koffietentjes, noem maar op. We zijn nu zelfs verantwoordelijk voor de inrichting van vergaderzalen, kantines, wachtruimtes en lerarenkamers. Ook hotelkamers, kerken en vakantiehuizen ontkomen tegenwoordig niet meer aan meubilair van Okido. De naam Project Totaal Okido hebben we wel verdiend, al zeggen we het zelf.
Nog lang niet uitgespeeld
Om onze continuïteit te garanderen, is het van belang dat we onze ogen open houden en met onze tijd meegaan, of dat nou betrekking heeft op onze bedrijfsvoering of op ons assortiment. Deze uitdaging gaan we met veel plezier aan en we hopen dat we de huidige lijn nog ver kunnen doortrekken. Als het aan ons ligt, is de inkt in ieder geval nog lang niet op.
Bekijk het overzicht van al onze blogs hier.